Pozadí stránky
Pozadí stránky

Nejlepší olympijské hity (I. část)
5. 2. 2018 14:36 | Patricie Kolohnátková

Nejlepší olympijské hity (I. část)

Olympiáda není spojená jen s fair play a fantastickými výkony a příběhy, tvoří ji ale i celá řada dalších věcí. Jedním z nich jsou například olympijské úbory, aby ale mohli vystrojení sportovci slavnostně vykračovat po stadionu, je třeba i pořádných hudebních hitů. Vybrali jsme pro vás těch 10 nejlepších a přinášíme vám je včetně příběhů a zajímavostí o tom, jak vznikaly. Poslechněte si je přes Spotify anebo si je rovnou aktivujte jako uvítací melodie. Tady je 5 prvních, které (jak doufáme) vám aspoň trochu zkrátí čekání na jeden z nejdůležitějších sportovních svátků roku.

Katy Perry - Rise

Tahle skladba prý Katy Perry dlouho uzrávala v hlavě, i proto její vznik nešel tak hladce jako obvykle, jak sama přiznala. Rise je píseň o vítězství, jež se zdá zpočátku nemožné, a Katy Perry na ní pracovala spolu s hvězdným producentem Maxem Martinem (mj. Britney Spears nebo Backstreet Boys) a skladatelem Savanem Kotechou (např. Ellie Goulding či Maroon 5).

Singl byl poprvé ke slyšení 14. června 2016, tedy krátce před olympijskými hrami v brazilském Riu. A hned záhy si ho vybrala americká stanice NBC coby hlavní hudební motiv svého olympijského zpravodajství. Důvod byl podle zástupců televize jednoznačný - nenašli prý jinou skladbu, jež by lépe vystihovala podstatu férového olympijského klání než právě Rise od Katy Perry. A zajímavostí také je, že právě v českých hitparádách se Rise vedlo skoro nejlépe z celého světa.

John Williams - Call Of The Champions

Nejsou to jen Hvězdné války, s nimiž je neodmyslitelně spojeno jméno amerického skladatele, pianisty a dirigenta Johna Williamse. Vedle Star Wars i celé řady dalších filmových melodií (např. Čelisti, E.T. nebo Indiana Jones) má totiž Williams na kontě i barvitou spolupráci s olympijskými výbory.

Vůbec první melodii vytvořil v roce 1984; následovaly ji oficiální písně pro hry v letech 1987, 1988, 1996 a 2002. Právě pro posledně zmíněnou zimní olympiádu v Salt Lake City v roce 2002 vytvořil John Williams skladbu Call Of The Champions, jež měla premiéru na zahajovacím ceremoniálu.

Muse - Survival

Skladba Survival je prvním singlem šesté studiové desky britských rockerů Muse. Hlavně jde ale o oficiální hymnu londýnských olympijských her z roku 2012. Rok před jejich konáním kapelu oslovil realizační tým, jestli by měli zájem hymnu složit a frontman Matt Belamy a spol. okamžitě nadšeně souhlasili. Pak se ale dlouho nic nedělo, až si Muse začali myslet, že původní nabídka postupně vyšuměla. Skladbu ale přesto složili a následně ji donesli i organizátorům olympiády.

Pořadatelé byli okamžitě nadšení, možná i proto, že Survival svou teatrálností připomíná jinou olympijskou hymnu, jíž pro hry v Barceloně vytvořili Freddie Mercury a operní diva Montserrat Caballé. Survival byl ke slyšení během úvodního ceremoniálu v Londýně a pouštěl se také předtím, než byly nejlepším sportovcům předávány medaile. Živou premiéru si pak odbyl při závěrečném ceremoniálu, kde Muse samozřejmě nemohli chybět.

Gloria Estefan - Reach

Jeden ze dvou oficiálních singlů olympijských her v Atlantě v roce 1996, to byl Reach od kubánsko-americké zpěvačky Glorie Estefan. Napsala ho se skladatelkou Diane Warren (mj. Beyoncé, Elton John nebo Kiss) a krom olympijského výběru hitů se Reach objevila i na jejím 7. studiovém albu Destiny. Gloria Estefan byla dokonce za píseň nominována na Grammy v kategorii Nejlepší ženské vystoupení roku, nakonec ji ale o kousíček porazila Toni Braxton s hitem Unbreak My Heart.

Bryan Adams - One World, One Flame

One World, One Flame vytvořil Bryan Adams na zakázku. Objednatelem byla německá televize ARD, jež ji chtěla použít jako ústřední motiv svého olympijského zpravodajství ze zimních her v roce 2010. Kanaďan Adams si s ní nevěděl rady, a tak oslovil dalšího hudebníka Jima Vallace, aby mu pomohl.

Když konečně po několika týdnech dotočili divokou rockovou vypalovačku a poslali ji do ARD, poměrně je udivilo, když jim zpátky přišel email, který skladbu sice chválil, nicméně konstatoval, že by zástupci televize preferovali spíš baladu. Adams s Wallacem se tedy pustili do práce podruhé a One World, One Flame pak prošla hned na první pokus.